Altı sanatçıyı buluşturan Acil Çıkış sergisi, Tophane'de yer alan Outlet'te. Sergi, gündelik hayattaki ev içi yaşamların bunaltıcı ve ikiyüzlü halini açığa vuran gerçekliği, peş peşe ortaya koyuyor..
İstanbul Tophane'de Azra Tüzünoğlu tarafından yönetilen Outlet: İhraç Fazlası Sanat Merkezi, Acil Çıkış adlı sergiyle gündelik hayatın hemen her alanında giderek artan muhafazakârlığa cevap veriyor. Outlet, görece mütevazı bir mekâna sahip. Acil Çıkış ise, bu mekânın ikinci sergisi. Serginin kendisi, fotoğraf, resim, kolaj, DVD ve yerleştirme çalışmalarından oluşuyor. Altı ayrı sanatçının çalışmalarında, sokakta, okulda, aile ve ev içinde devam eden baskı, toplumsal yargılar ve sürekli yeniden üretilen rollere bir tür 'ters köşe gol' atmaya çalışıldığı gözlemleniyor. Farklı şehir ve ülkelerde sanat çalışmalarına devam eden sanatçılar Gökçe Süvari, Tufan Baltalar, Necla Rüzgar, Ferhat Özgür, Nilbar Güreş ve Nevin Aladağ'ın eserlerini bir araya getiren sergi, aslında sanki söz birliği edilmişcesine gündelik hayattaki 'ev içi' durumlara odaklanıyor. Örneğin, Necla Rüzgar'ın resimlerinde, kadının narin yapısına rağmen 'bıçak sırtı' bir dengede duruşu, hayata karşı yaşadıklarında kuvvetli olma ve denge sağlama gerekliliği, ironik bir dille anlatılıyor. Nilbar Güneş'in kolajlarında ise, ev içinde eşinin hayatını kolaylaştırmaktan, çocuğun okula gitmesini sağlamaya kadar, bir sürü işi üstlenip diğerlerinin hayatını kolaylaştıran kadın, genelde erkeklerin yaptığı, kuvvet gerektiren sporlara değinmek suretiyle, ince kağıtlar üzerine sert ifadeler kullanılarak betimleniyor. Ya da, Ankara'da yaşayan ve çalışan sanatçı Ferhat Özgür'ün Azizler adlı fotoğraf çalışmasında, aile içindeki yüzler, ampullerle kapanarak ve yüzsüz kılınarak, çocuk, anne, baba, kardeş ve akraba rollerindeki 'ikiyüzlülük' halleri, bizlere teşhir ediliyor. Outlet'in kurucusu, sanat yazarı ve editör Azra Tüzünoğlu, Acil Çıkış sergisinde birbirinden farklı alanlarda ortak duyguyu yakalamanın heyecan verici olduğunu ifade ediyor ve "Ev içi durumlarda özellikle kadının gözetmesi gereken dengeler var. Üstelik bu dengeler sağlanırken, kadının ev içi üretkenliğinin maddi bir karşılığı da yok. Biz, bu dengeleri ters yüz etmek istedik aslında," şeklinde konuşuyor. Tüzünoğlu, sanatçıların yurtdışında tanındığını ve geri döndüklerinde kendilerini ifade edebilmek için çok az alan bulabildiklerine dikkat çekerek, "Bugünden bu bağlantıya baktığımız zaman bizim sanatçıların geri dönüşleri, 'ihraç edilen ürünlerin fazlası' gibi oluyor," diyor. "Bu kelimeyi kullanırken hem bir ironi yapmak, hem de bir gerçeğe parmak basmak istedik. Bir tür çok iyi markaların sanat alanındaki karşılığı gibi düşünebilirsiniz bunu. Hem değerli bir ürün, hem de halka ulaşabilir olması bizim için önemli," şeklinde konuşan Tüzünoğlu, 17 Ocak'a kadar açık kalacak Acil Çıkış sergisinin, 'güncel sanatı hiç anlamıyoruz' söylemini kırmak için de bir nevi fırsat niteliği taşıdığını sözlerine ekliyor.
ayrica: milliyet'te
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder