22 Mart 2009 Pazar
yazı epeyce uzundu, kısalmış hali bugünkü Sabah'ta..
Körfez'de sanat rüzgârları esiyor
AZRA TÜZÜNOĞLU / SHARJAH
21.03.2009
9'uncu Sharjah Bienali, Türkiye'den Halil Altındere ve Ayşe Erkmen'in de katılımıyla gündemde. Kutluğ Ataman'a ise, Dubai Emiri tarafından 1 milyon dolarlık Abraaj Capital Sanat Ödülü verildi..
Birleşik Arap Emirlikleri'ndeki (BAE) Sharjah Bienali, bu yıl kapılarını dokuzuncu kez ziyaretçilere açtı. Dr. Şeyh Sultan bin Muhammed El Kasımi'nin hamiliğinde yapılan bienalin küratörleri Isabel Carlos, artistik direktörü ise Jack Persekian. 16 Mart-18 Mayıs arasında, Mart Buluşması başlığıyla konferans ve workshopların gerçekleştiği bienale, Türkiye'den Halil Altındere ve Ayşe Erkmen katılıyor. Gelecek için Provizyonlar başlığı altında, özellikle Ortadoğulu sanatçılara yer verilen bienalde, Gelecek Günlerin Geçmişi başlıklı bir video ve film programı ve workshoplar ile seminerlerden oluşan Mart Buluşması yer alıyor. Bidoun kültür dergisi ekibi tarafından gerçekleştirilen Mart Buluşması, eğitimden mimariye, performanstan küratöryal çalışmalara pek çok disiplinden alanında uzman kişileri yanyana getiriyor. İlk günkü konuşmacılar arasında dünyanın en önemli mimarlarından Rem Koolhas'ın da bulunduğu toplantılardaki ana gündem, ithal değil, yerelle ilişkilenen bir sanatsal bağının kurgulanması gerekliliğiydi. Abu Dabi'de yer alacak Guggenheim ve Louvre projelerinin geleceği de, toplantıların ana gündem konularındandı. Türkiye'den Didem Özbek ve Osman Bozkurt'un (PİST) katılımcıları arasında olduğu küratöryal workshoplarda ise, Ortadoğu sanat dünyası içinde bir diyalog yaratmanın, sanatçıya ve sanat yapıtı üretimine destek olmanın yolları konuşuldu. Görece küçük boyutlu bu bienalin ana mekânı olan Sanat Müzesi girişinde, Halil Altındere'nin mekâna özgü çalışması Şeyh'in Portresi yer alıyor. Müzenin demirbaşlarından olan portrenin arkasına gizlenen dev para kasası, burjuva evlerinin vazgeçilmez alışkanlığı ile dünyanın finans merkezlerinden biri olan Birleşik Arap Emirlikleri'nin yönetimi ve imajı arasında bir paralellik kuruyor; izleyicileri kaygıyla gülümsetiyor. Müzenin avlusundaki petrol havuzu ve avluyu gören koridora verilen su damlası sesleri, emirliklerin gelir kaynakları ve değer arasındaki tuhaf dengeleri gösteriyor. Ayşe Erkmen ise, pavyonun yamuk duvarlarını ve gereğinden yukarda duran ışığını 'düzelterek', şimdi oldu diyen bir mekân müdahalesi gerçekleştiriyor. Bu çalışma, mekânda kırıp dökmelere izin vermeyen bienal için bir eleştiri olarak da okunabilir. Öte yandan, bienal mekânlarından Serkal House'da ise, Laurent Grasso'nun neonla yazdığı Arapça metinle karşılaşmak, mümkün. Oldukça dağınık bir sergi görünümünde olsa da Sharjah Bienali, içerdiği onlarca ilginç yapıtla iyi niyetli ve Ortadoğu'nun geleceğine dair umut verici bir girişim. Uluslararası Sharjah Sanat Bienali, şimdilik sadece yabancıların ilgilendiği bir etkinlik. Ancak belki ileriki günler, sürekli alternatifler arayan bu ülke içinde, sanatın da alternatif kanallar bulması yönünde itici bir güç olabilir.
bkz: sabah, sharjah biennial, bidoun, abraaj capital art prize, sheikh sultan muhammeed al qasimi
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder